گواهینامه ایزو 10018 که ابزاری مفید برای رؤسا، مدیران، سرپرستان ، متخصصان کیفیت، نمایندگان
و مدیران منابع انسانی می باشد بمنظور کسب بهترین نتیجه از سوی پرسنل برای اجرای اهداف سیستم
مدیریت کیفیت (ISO 9001) تدوین شده است.این استاندارد که ارائه دهنده چهارچوبی برای پیاده سازی
سیستم های مدیریت برای تمامی سازمان ها (مستقل از ابعاد)، تولیدی یا خدماتی می باشد به عنوان یک
راهنما جهت مشارکت شایسته افراد سازمان در پیاده سازی مناسب و همچنین نگهداری مناسب سیستم های
مدیریت کیفیت بکار گرفته می شود.
سه عامل اساسی در پیاده سازی:
– شایستگی: توانایی بهره گیری از دانش و مهارت بمنظور دستیابی به نتایج از پیش تعیین شده.
– مشارکت: تعامل و همکاری در تحقق اهداف مشترک تعریف شده.
– اقداماتی که در مواجهه با الزامات سیستم مدیریت کیفیت فردی انجام میشود همچون مواردی که در
ایزو 9001 مشخص شده است اگر چه گواهینامه ایزو 10018 را می توان با سایر استانداردهای سیستم
مدیریتی نیز استفاده نمود.
برای رسیدن به نتایجی که مطابق و در راستای استراتژی ها و ارزشهای سازمان است، مشارکت پرسنل در
سیستم مدیریت کیفیت سازمان مهم می باشد.برای مشارکت مناسب پرسنل همراه با شایستگی، مواردی از
جمله: شناسایی، توسعه ، ارزیابی معلومات ، مهارت ها ، رفتار و محیط کار لازم ، بسیار مهم و حیاتی است.
این استاندارد دستورالعمل هایی برای عوامل انسانی ارائه میدهد که بر مشارکت و شایستگی پرسنل تأثیر
گذاشته و با ایجاد ارزش در دستیابی به اهداف سازمانی کمک می کند. گواهینامه ایزو 10018 رویکردی
مبتنی بر فرآیند را در بر می گیرد و به تشریح اقدامات ، نتایج و برنامه هایی برای مشارکت و شایستگی
پرسنل می پردازد. چنانچه نظارت ، اندازه گیری و تحلیلی صورت پذیرد نتایج ارائه شده حاکی از توانمندی
مدیران ارشد در بهبود تصمیم گیری ها می باشد که در نهایت به افزایش سطح رضایت مندی مشتری منجر می شود.
فرایند مشارکت کارکنان شامل تعدادی عوامل انسانی به شرح زیر است:
ارتباطات: یکپارچه کردن کارکنان و توسعه درک مشترک آنها.
استخدام:
فرایند یافتن منابع، غربالگری و انتخاب کارکنان برای سمت های سازمانی.
آگاهی بخشی:
برقراری ارتباط به منظور آگاه سازی کارکنان از نیازمندی های ایزو 9001 در سازمان برای
نگهداری سیستم مدیریت کیفیت.
درگیرکردن:
تعهد مدیریت سازمان به اینکه مشارکت و توسعه درک مشترک بین کارکنان و مدیران آنها را بهبود بخشد.
کارگروهی و همکاری: این دو مقوله موقعی رخ می دهد که کارکنان با یکدیگر برای یک هدف مشترک کار می کنند.
مسئولیت و اختیار: مدیران مسئول هستند که اختیارهای لازم برای کارکنان را تامین نمایند تا آنها بتوانند
درباره کارهایشان تصمیم های لازم را بگیرند.
خلاقیت و نوآوری:
برخورداری از سطح بالایی از خلاقیت موفقیت را در پی دارد. توانمندی خلاقیت،
حسی برتر از انجام کارها را ایجاد می کند و پیرو آن مشارکت را افزایش می دهد.
شناخت و پاداش دهی: سازمان باید اقداماتی را که مشارکت کارکنان را بهبود می بخشد تشخیص دهد.
نشانه گذاری اخذ ایزوایزوایزو 9001مشاور 10018مشاورایزومشاورایزو 10018مشاوره ایزو 10018گواهینامه ایزوگواهینامه ایزو 10018